2 בספטמבר 2012

על המאבק שלנו

בשלהי אוגוסט 2011, עם הידיעה על תחילת יישום רפורמת "אופק חדש" בגני הילדים והמשמעות המיידית שלה (לימודים בגן עד 14:00, ללא ארוחת צהריים וללא אפשרות להוציא את הילדים קודם), התארגנו כמה אימהות מיישובים שונים בארץ במטרה לשנות את רוע הגזירה.

מיד עם תחילת שנת הלימודים ראינו את השפעתו של סדר היום החדש על ילדינו, והדבר לא השתפר עם חלוף הזמן: ילדים רעבים ועייפים לקראת סוף היום, עצבניים מאוד, לא מרוכזים במפגש המסכם, גננות שמספרות על הצורך לתת לילדים המורעבים ביסקוויטים וחטיפים שונים רק על מנת להשקיט את הרעב, ואימהות שמספרות על ילדים שנרדמו על הכיסא או על הרצפה מרוב עייפות.

אנו, האימהות שהקימו את הקבוצה, פנינו במכתבים אישיים למשרד החינוך, מתוך כוונה להתריע על האיוולת שברפורמה ובתקווה לשינוי לטובת הילדים. ניסינו להסביר את הפגיעה בטובת הילדים, את האבסורד לאור שעות הסיום המוקדמות של ילדים גדולים יותר בבתי הספר, ואת האפשרויות להאריך את יום העבודה של צוות הגן (על מנת להעלות את שכרן של הגננות - המטרה העיקרית ברפורמה) מבלי לפגוע בילדים. למרות כל אלה, נתקלנו בסירוב נוקשה של משרד החינוך לסטות מסדר היום החדש.

עם הזמן הצטרפו הורים רבים והוקמה קבוצה בפייסבוק, תחת השם "גן סגור" (לאור תחושותינו הקשות מול שערי הגן הנעולים בפנינו) - https://www.facebook.com/groups/246296722082457/#!/groups/246296722082457/.

בנוסף נפתחה עצומה הקוראת לשינוי המצב - http://www.atzuma.co.il/ofeksatum.

הורים המעוניינים לקחת חלק פעיל במאבק ו/או לתמוך בו ניתן לפנות לכתובת מייל - gansagur.horim@gmail.com


מלבד כתיבת מכתבים אישיים וגיוס הורים נוספים, פנינו בעתירה לבג"צ, אשר קיים דיון בנושא והחליט שאין זה ראוי להתערב בעניין. שופטי בג"צ המליצו על מאבק ציבורי ומשם המשכנו - פנינו לאנשי תקשורת לגבי המצב בגני הילדים, כתבנו לנבחרי ציבור (לרבות וועדת החינוך של הכנסת והוועדה לזכויות הילד), יזמנו מכתב קבוצתי למשרד החינוך ואף נפגשנו עם מנכ"ל משרד החינוך ובכירי משרדה בניסיון להגיע לפשרה בעניין.

הפגישה, שהתקיימה לפני הדיון בבג"צ, הייתה ברוח טובה ובאווירה חיובית והתרשמנו כי המנכ"לית מודעת לקשיים ומבקשת למצוא פתרון יחד עם ההורים, אולם לצערנו, לאחר שבג"צ החליט שלא להתערב בעניין, ועל אף פניות חוזרות מטעמנו, לא המשיכה ההידברות. כמו כן יצרנו קשר עם גננות וסייעות רבות התומכות בעמדתנו, לרבות הגברת דורית חזן, יו"ר ארגון "גננות מחנכות".

נכון להיום, ספטמבר 2012, הצלחנו להשיג הקלה מסוימת ביישום הרפורמה: לילדים בני 3 ו-4 תינתן האפשרות לצאת מן הגן בשעה 13:30 במקום בשעה 14:00, למשך תקופת הסתגלות שעד 1.1.13.

לצערנו, הקלה זו איננה מספקת. אנו מוחים על החזקת ילדינו כשהם רעבים ועייפים עד שעה מאוחרת. אנו מוחים על כך שההקלה תינתן רק לחלק מן הילדים ובאופן זמני בלבד, ומסרבים להרגיל את ילדינו הרכים לסדר יום שאינו בריא ואינו מתאים לגילם הצעיר. אנו מוחים על ההתייחסות להורים כאל גורם מפריע, ועל הפקעת הזכות על ילדינו מידינו. אנו דורשים שמשרד החינוך ידאג לצרכיהם של כלל ילדי הגן, הן אלה שנשארים לאחר יום הלימודים לצהרון המתנהל בתוך הגן, והן אלה שיוצאים אחרי הגן הביתה, או למסגרת חלופית. אנו מאמינים בצדקת דרכנו ונמשיך להיאבק עד שמשרד החינוך יתקן את המצב. 

תגובה 1:

  1. וואו, לא היה לי מושג שזו הסיטואציה.
    זה ממש לא הגיוני להחזיק את הילדים בגן עד השעה הזאת בלי אוכל.
    הרי עד שלוקחים אותם, מגיעים הביתה, מחממים אוכל, עובר זמן!
    ואיזה מן דבר זה שאי אפשר להוציא את הילד מהגן לפני הזמן? פעם ראשונה שאני שומעת על דבר כזה.

    השבמחק